Interview Michiel Warners

Interview Michiel Warners

Van Helden Relatiegeschenken verkoopt al ruim 50 jaar relatiegeschenken en is een echt familiebedrijf. De relatiegeschenken worden veelal bedrukt verkocht met bedrijfsnaam of logo. Innovatie is één van de kernwaardes van Van Helden Relatiegeschenken. De drukkerijen van Van Helden behoren tot de meest geavanceerde van Europa.
Al sinds 1986 verzorgen medewerkers van Astecom Business Software de automatisering voor Van Helden. Van Helden maakt onder andere gebruik van de door Astecom geleverde FavorIT Groothandel Software.

Michiel Warners werkt nu 3,5 jaar bij Van Helden en is werkzaam als controller. Hij is verantwoordelijk voor de afdelingen Finance, HRM en ICT.

Er zijn veel prestaties binnen Van Helden waar ik trots op mag zijn. Maar één van mijn belangrijkste taken vind ik om goed te blijven inspelen op de veranderende mogelijkheden die er zijn met betrekking tot automatisering. In ben ervan overtuigd dat bedrijven die hier de boot missen de komende jaren “het gaan verliezen” op inefficiënte bedrijfsprocessen met daaraan gekoppeld een veel te hoge overhead.”

De groothandel software wordt onder andere gebruikt voor het onderhouden, bedrukken en verkopen van de relatiegeschenken. De verkoop van deze producten is per telefoon en via internet, waarbij de online webshop gekoppeld zit aan de softwareapplicatie.

“We verkopen relatiegeschenken binnen heel Europa. De relatiegeschenken worden veelal ingekocht in China, waarna ze per boot naar Tiel getransporteerd worden. In Tiel (waar het hoofdkantoor gevestigd is) hebben we een groot magazijn en een eigen drukkerij. Verder hebben we nog vestigingen in Venray en Rotterdam. Ook hebben we 2 vestigingen in België, 2 vestigingen in Frankrijk, en vestigingen in Spanje, Italië, Duitsland en Polen (Drukkerij).”

Groothandel software toegespitst op de bedrijfsprocessen

FavorIT helpt bij de inslag van de artikelen in het magazijn (20.000 palletplaatsen). Wanneer een artikel binnenkomt wordt hiervoor een voorstel gegeven waar deze geplaatst kan worden. Op basis van de verkooporder worden de artikelen uitgeleverd aan de klant. De artikelen kunnen zowel onbedrukt als bedrukt geleverd worden. Voordat een bedrukte order uitgeleverd kan worden, wordt er een digitale proefdruk gemaakt, deze wordt automatisch naar de klant gestuurd. Na goedkeuring van de klant gaan de te bedrukken artikelen eerst naar de drukkerij. Daarna worden zowel de bedrukte als de onbedrukte artikelen via de rollerbaan met barcode identificatie naar de vrachtwagen geloodst.

“FavorIT is geschreven om de bedrijfsprocessen van Van Helden zo goed mogelijk te ondersteunen. Het complete productieproces wordt doorlopen zoals wij dat voor ogen hebben. Favor IT is een maatwerk oplossing. Hier zitten veel voordelen aan, het is hiermee flexibel ten opzichte van onze wensen. Bij veranderingen in de software moet wel goed gekeken worden dat er zich geen onverwachte  problemen voordoen, maar Astecom is altijd welwillend om te helpen met oplossingen.”

Sinds een aantal jaren werkt Van Helden ook met Finast,  de door Astecom ontwikkelde standaard boekhoudsoftware. Finast staat direct gekoppeld aan het FavorIT groothandel software pakket en zorgt ervoor dat alles correct geboekt wordt. De boekingen worden uitgesplitst in kas- en bankboekingen, inkoop- en verkoopboekingen en memoriaalboekingen. Tijdens het maken van boekingen worden de journaalregels automatisch aangemaakt en worden facturen automatisch bijgewerkt wanneer er een betaling op wordt geboekt.

“Ik vind Finast een behoorlijk pakket, vergeleken met het oude financiële systeem wat Astecom leverde zijn er forse stappen vooruit gezet. Ik denk ook dat Finast voldoet aan de eisen van wat je van een dergelijk systeem mag verwachten. Er staan nog een paar items op mijn wishlist maar verder ben ik tevreden over de koppeling van Finast met FavorIT.”