Meer overzicht met een Business Dashboard
Binnen management-software wordt de term ‘dashboard’ gebruikt om een applicatie aan te duiden die een overzicht toont over de status van een onderneming. Hierbij wordt ingespeeld op de KPI’s (Key Performance Indicators) van de organisatie. Dit kunnen bijvoorbeeld verkoopcijfers, productieve uren en/of productaantallen zijn. Een dashboard wordt meestal getoond op een webpagina die gekoppeld is met de bedrijfsdatabase. Hierdoor is het mogelijk om real-time informatie te tonen, het dashboard wordt continue bijgewerkt met de actuele gegevens.
Door het gebruik van een digitaal dashboard kunnen managers de activiteitenstroom binnen het bedrijf monitoren. Hierdoor kunnen negatieve trends snel en eenvoudig weergegeven worden en kan er actie op worden ondernomen. Tevens kan de efficiëntie van de onderneming worden bekeken en kunnen er overzichten worden aangemaakt, waarop de strategie van de onderneming aangepast kan worden.
Techniek
Astecom heeft een dashboard ontwikkeld dat de gegevensstroom overzichtelijk in kaart brengt en waarbij de pagina zo flexibel mogelijk is opgebouwd.
Het dashboard is gemaakt met Nomads en iNomads. Met PxPlus wordt er geconfigureerd welke gegevens er uit de database gelezen worden en hoe de grafiek er uit moet zien. Onze PxPlus applicatie maakt een webpagina met daarop een grafiek. Als de gegevens voor de grafiek ingelezen zijn dan wordt deze aan iNomads toegevoegd. Hierdoor wordt er een webapplicatie van de grafiek gemaakt.
Door het gebruik van een PxPlus database, gekoppeld met iNomads, kunnen de grafieken met real-time data worden opgebouwd. Hierdoor worden wijzigingen in de backend van het systeem direct doorgevoerd naar het dashboard.
Flexibel
Gebruikers kunnen zelf bepalen hoe het dashboard qua indeling er uitziet. De individuele grafieken kunnen verplaatst worden en de afmetingen van de blokken kunnen worden aangepast. Hierdoor is per gebruiker in te stellen hoe zij de informatie op het scherm wil ervaren. De manager kan bijvoorbeeld beter zien hoeveel productieve uren er worden gemaakt terwijl de magazijnchef de productaantallen kan monitoren. Door deze flexibiliteit kan de applicatie voor veel verschillende gebruikersgroepen ingezet worden.
De mogelijkheid bestaat ook om bijvoorbeeld diverse filtermogelijkheden op het dashboard toe te passen waardoor de gewenste resultaten getoond kunnen worden.
Design
Het design van het dashboard is vrij in te vullen. Zo kunnen de grafieken in verschillende kleuren en vormen getoond worden. De vorm van de te tonen gegevens, de achtergrondkleur en eventueel gewenste logo’s kunnen makkelijk aangepast worden. Hierdoor kan de huisstijl (zoals bijvoorbeeld kleur) van de organisatie worden verwerkt op het overzicht, waardoor het voor medewerkers vertrouwd aanvoelt.
Er kan worden gekozen voor een verscheidenheid aan grafieken, zoals bijvoorbeeld kolom-, lijn-, cirkel-, vlak- en ringdiagrammen. In overleg met Astecom kan er ook worden gekozen hoe deze grafieken er designtechnisch uit moeten komen te zien.
Bent u geïnteresseerd en wilt u meer weten over hoe een dashboard de inzage in uw onderneming zal vergemakkelijken, neem dan gerust contact met ons op via het telefoonnummer (0344-577229) of door een email te sturen naar info@astecom.nl. We kunnen dan samen met u alle details bespreken en een demonstratie geven van alle beschikbare mogelijkheden.
Social Contact