Maatwerk Software voorbeelden
Astecom Business Software maakt voor veel van zijn klanten software op maat. Voor sommige bedrijven vervullen standaardapplicaties niet de behoefte die ontstaan is. Een maatwerk software applicatie past perfect bij de wensen en eisen die de klant aan de software stelt. Tevens wordt er persoonlijk contact gehouden over uitbreidingen en/of aanpassingen. Wanneer het bedrijf groeit dan groeit de software altijd mee, waardoor de bedrijfsprocessen niet in de knoei komen met de functionaliteiten van de bedrijfssoftware.
Binnen dit artikel behandelen we een aantal succesvolle maatwerk software voorbeelden.
Groothandel maatwerk software
We beginnen de lijst met maatwerk software voorbeelden met FavorIT. FavorIT is een maatwerk software groothandel applicatie. De applicatie wordt gebruikt door een groothandel in reclameartikelen en relatiegeschenken.
De software wordt gebruikt voor het onderhouden, bedrukken en verkopen van reclameartikelen. De verkoop van deze producten is per telefoon en via internet, waarbij de online webshop gekoppeld zit aan de softwareapplicatie.
FavorIT is geschreven om de bedrijfsprocessen van Van Helden zo goed mogelijk te ondersteunen. Het complete productieproces wordt doorlopen zoals zij dat voor ogen hebben, dit is ook de kracht van de applicatie. Doordat deze doorgroeit met het bedrijf in plaats van hem af te remmen zal de applicatie nog lang gebruikt worden.
Aanpak
AANPAK is projectsoftware en is de volgende in ons lijstje met maatwerk software voorbeelden. De applicatie is ontwikkeld voor een grote klant die gespecialiseerd is in het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van ondergrondse telecommunicatienetwerken.
Begin jaren 90 is AANPAK door Astecom ontwikkeld. AANPAK was toen nog, zoals veel software uit die periode, voorzien van character based menu’s. Begin 2009 is er begonnen om de software een complete make-over te geven met een grafische interface. Hiermee is AANPAK altijd doorontwikkeld en verbeterd, waarbij Ravesteyn hun wensen steeds kenbaar heeft kunnen maken.
De ingevoerde projecten binnen AANPAK worden zeer centraal geregeld. Binnen één programma worden gegevens zoals te besteden uren, benodigd materiaal, kosten derden, documenten en verrekenstaten aan een project gekoppeld. De uren van het eigen personeel en de uren die gemaakt zijn door derden, worden in AANPAK apart geregistreerd en binnen het project weergegeven. Hierdoor is het ook direct inzichtelijk wat de (verwachte) kosten en baten van een project zijn.
MVS (Multimedia Verhuur Software)
Als laatste maatwerk software voorbeeld behandelen we Multimedia Verhuur Software (MVS). Mvs is maatwerksoftware, gericht op de verhuur voor media en geluidsapparatuur in winkels en horeca.
Het is binnen MVS mogelijk om artikelen, samengestelde artikelen en diensten te onderhouden met MVS. Hierbij is het mogelijk om meerdere leveranciers per artikel op te geven, waarbij de prijzen kunnen verschillen.
Elk artikel kan een uniek serienummer hebben. Hierdoor wordt het inzichtelijk waar het artikel zich bevindt en welke medewerker hem gebouwd heeft. Het is ook mogelijk om te zien welke abonnementen en onderhoudscontracten eraan gekoppeld zitten.
Er kunnen bestellingen worden aangemaakt met de ingevoerde artikelen. Binnengekomen goederen kunnen makkelijk ingeboekt worden, dit kan bijvoorbeeld gebeuren met een scanner. Het serienummer en/of barcode kan dan gescand worden en automatisch worden ingeboekt.
Doordat de software perfect aansluit op de werkwijze kunnen de producten op tijd worden geleverd en kan de kwaliteit van de artikelen worden gewaarborgd.
Social Contact