WooCommerce, van simpele plug-in naar volwaardige webshop

WooCommerce

WooCommerce is een WordPress plug-in die een standaard WordPress website omtovert tot een volledig werkende webshop.

Mede door het grote succes van WordPress als content management systeem voor een website worden er zeer veel plug-ins gemaakt voor WordPress. WooCommerce is daar een voorbeeld van. In eerste instantie is de plug-in gemaakt als een soort aftakking van een bestaande webshop. Later is het uitgegroeid tot een volwaardige webshop en is het complete bedrijf overgenomen door het bedrijf achter WordPress, Automattic.

Tot op de dag van vandaag komen er regelmatig updates uit waarbij er nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd en fouten worden opgelost. Ook heeft WooCommerce inmiddels ondersteuning voor 51 talen en zijn er op de grootste websites die thema’s aanbieden, bijvoorbeeld ThemeForest, al meer dan 1500 thema’s beschikbaar.

WooCommerce beschikt over alle standaard functionaliteiten van een webshop. Hieronder enkele voorbeelden:

  • De voorraad kan worden beheerd
  • Accountmanagement (Order historie, adresgegevens)
  • Categorieën en subcategorieën kunnen worden gebruikt
  • Verschillende betaalmethodes kunnen worden gekozen
  • Aparte afleveradressen
  • E-mails m.b.t. bestellingen
  • Verkoopstatistieken
  • Aanbiedingen en kortingen

De kracht van plug-ins

Mochten de standaard functionaliteiten niet volledig aan de wensen voldoen dan is er altijd een mogelijkheid om gebruik te maken van plug-ins speciaal gemaakt voor WooCommerce. Via de grote aanbieders, bijvoorbeeld CodeCanyon, zijn er meer dan 2500 plug-ins beschikbaar om de functionaliteit van de webshop te kunnen uitbreiden. Daar zijn de individuele verkopers van plug-ins niet bij meegerekend. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er een wens is om uitgebreider te kunnen filteren of dat producten meer opties bevatten.

Ook voor alternatieve betaalmethodes zijn in veel gevallen plug-ins te verkrijgen. De mogelijkheid om met iDeal te betalen wordt soms door banken aangeboden, maar ook door een partij als Mollie. Deze functionaliteiten zijn allemaal toe te voegen door het installeren van extra plug-ins. In veel gevallen is het wel zo dat een dergelijke plug-in gekocht moet worden, maar over het algemeen zal de prijs niet opwegen tegen de functionaliteiten die er extra bij komen.

De ondersteuning in de vorm van plug-ins en thema’s zal waarschijnlijk alleen nog maar groeien. Volgens de website Built With heeft WooCommerce in maart 2018 een marktaandeel van 42%. Dit houdt in dat 42% procent van alle websites wereldwijd de WooCommerce plug-in geïnstalleerd hebben. Natuurlijk kan het zo zijn dat wanneer een plug-in geïnstalleerd is hij niet persé gebruikt hoeft te worden. Maar de cijfers zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen.

Bij Astecom zijn wij overtuigd van de kracht van WordPress in combinatie met WooCommerce. Een WooCommerce webshop gemaakt door Astecom is bijvoorbeeld bakkerijblijderveen.nl. Hierbij verzorgt de bakkerij zelf de inhoud van de webshop.