Finast


Finast is boekhoudsoftware en wordt door verschillende grote bedrijven gebruikt om hun financiële administratie op orde te houden.
Finast is ontwikkeld om de reeds bestaande financiële software van Astecom te moderniseren en te verbeteren.

Boeken binnen Finast

De kern van Finast ligt uiteraard bij het invoeren van boekingen. De boekingen worden uitgesplitst in kas- en bankboekingen, inkoop- en verkoopboekingen en memoriaalboekingen.
Het bepalen van het boekstuknummer kan automatisch of handmatig verlopen. Ook is er per dagboek, per jaar een boekstuknummerreeks in te stellen.
Tijdens het maken van boekingen worden de journaalregels automatisch aangemaakt en worden facturen automatisch bijgewerkt wanneer er een betaling op wordt geboekt.
Het is ook mogelijk om documenten in te scannen en te koppelen aan een boekstuknummer.
Vanuit de meeste overzichten binnen Finast is het mogelijk om de individuele boekingen, die de totaalcijfers bepalen, op te roepen. Het is hierbij ook mogelijk om deze boekingen aan te passen, waarbij ook de resultaten op het geopende overzicht direct wordt aangepast. Boekstukken die niet in evenwicht zijn worden door Finast automatisch, tijdelijk, in evenwicht geboekt.

Overkoepelend grootboekrekening schema

Finast werkt met een overkoepelend grootboekrekeningschema waarbij per administratie kan worden ingesteld welke grootboekrekeningen actief zijn. Hierdoor kunnen er gemakkelijk en snel grootboekrekeningen worden toegevoegd aan administraties en is er binnen één oogopslag te zien welke administraties gebruik maken van de beschikbare grootboekrekeningen.

Instellen van aanmaningen, incasso’s en betalingen

Het is binnen Finast mogelijk om de weergave van aanmaningsbrieven en incasso-/betalingsspecificaties in te stellen.
Hierbij is het document zo aan te passen dat het correct afgedrukt kan worden op eventueel briefpapier en is er tijdens het instellen real-time te zien hoe het betreffende document er uit komt te zien.
Deze instellingen kunnen per beschikbare taal worden opgegeven, waarbij het mogelijk is om per administratie van de standaardinstellingen af te wijken.

Debiteuren en crediteuren

Debiteuren en crediteuren worden ook onderhouden in Finast. In Finast kunnen automatische incasso’s (voor debiteuren) en automatische betalingen (voor crediteuren) worden aangemaakt en direct in de administratie worden verwerkt. Aanmaningen kunnen naar wens worden ingesteld en aangemaakt.

Vooruitbetalingen kunnen gemakkelijk worden verwerkt door de afletter programma’s voor debiteuren en crediteuren.
Voor crediteuren is het mogelijk om inkoopfacturen handmatig te laten goedkeuren zodat de betaling pas wordt uitgevoerd als de aangewezen persoon binnen het bedrijf goedkeuring heeft gegeven.