Online verkoop

5 tips voor meer online verkoop

Een bekend doel voor een verkoper is het werven van nieuwe klanten. Een webwinkel kan hierbij uitkomst bieden. Met behulp van vergelijkingswebsites en zoekmachine marketing kunnen bezoekers naar de website worden getrokken en zal de online verkoop toenemen.
Een ander belangrijk nut van een online webwinkel is het bedienen van het bestaande klantenbestand. Zo kunnen ‘slapende’ klanten weer worden aangespoord om te kopen en kan er te allen tijde gewinkeld worden, wanneer de klant dit wil. Dit zorgt voor betere klantenbinding en een nog betere service.

1. Lokaal adverteren is mogelijk

Lokale bedrijven kunnen ook via online verkoop hun regionale doelgroep aanspreken. Dit kan bijvoorbeeld door bij de bedrijfsvermelding in Google ook de webwinkel te plaatsen. Daarnaast biedt Google AdWords de mogelijkheid aan de verkoper om alleen lokaal zijn klanten te benaderen. De verkoper wordt wellicht herkend door de lokale bevolking waardoor de winkel direct herkenbaar en vertrouwd overkomt. Een ander voordeel is dat de kosten van adverteren ook lager uit komen te vallen. Andere manieren om de webwinkel lokaal bekend te maken zijn regionale websites, zoals VVV’s en lokale startpagina’s.

2. Zet een webwinkel op

Het percentage Nederlandse consumenten dat online bestellingen plaatsen is de afgelopen jaren alleen maar gestegen. De snelheid van het online shoppen en de gemakkelijkheid van betalen is vaak een reden om producten via internet te bestellen.  Nederland is wat dat betreft één van de meest vooruitlopende landen ter wereld.
Als je als bedrijf zijnde nog geen webwinkel hebt dan is het misschien zaak om hier snel aandacht aan te besteden. Het kan zijn dat de concurrent hier al lang mee begonnen is.
Er zijn nou eenmaal producten die online beter te verkopen zijn. Daarnaast zijn er ook momenten dat een klant liever online koopt, bijvoorbeeld als er iemand jarig is en de winkels al dicht zijn.

Ook de levertijd van webwinkels is de afgelopen jaren sterk verminderd. Webwinkels zoals Bol.com en Wehkamp.nl bezorgen producten direct de volgende dag,
ook al bestel je ’s avonds om half 11. Bij sommige webwinkels is het zelfs al mogelijk om de bestelde producten dezelfde dag nog in huis te krijgen. Dit is één van de redenen dat webwinkels steeds meer zijn gaan concurreren met fysieke winkels. Het komt ook steeds vaker voor dat wanneer producten in een fysieke winkel uitverkocht zijn deze alsnog online te verkrijgen zijn.
Winkeleigenaren moeten zich daarom wel goed afvragen of de producten ook online verkocht worden. Vraag eens aan klanten of ze deze producten wel eens online kopen of neem een kijkje bij concurrenten die al wel actief zijn met een webwinkel.

3. Webshops zijn eenvoudig op te zetten

Er zijn diverse middelen beschikbaar om zeer eenvoudig een online winkel te starten. Zo kan men bijvoorbeeld aan de slag gaan met Magento of WordPress. Een voordeel hierbij is dat er diverse koppelingen  beschikbaar zijn die ervoor zorgen dat retailers hun voorraad kunnen koppelen aan de offline zaak. Tevens zijn er verschillende betaalapplicaties te koppelen waardoor men direct online zaken kan doen, hierdoor wordt online verkoop makkelijk gemaakt.
Wacht niet te lang met het toevoegen van een webwinkel bij uw fysieke winkel want de concurrentie zit waarschijnlijk ook niet stil.

4. Maak internetshoppen sociaal

Er zou gedacht kunnen worden dat online shoppen niet sociaal is. De klant gaat het huis niet huis uit, er wordt geen vriendelijk praatje met de kassière gemaakt en de producten zijn van tevoren niet in het echt te zien. Al deze argumenten berusten op waarheid natuurlijk, maar toch wordt online winkelen steeds meer ook een sociale beleving. Het begint bijvoorbeeld al bij de vele reviews van een product, die door klanten zelf geschreven worden. Hierdoor kunnen klanten hun ervaringen met anderen delen en adviezen uitwisselen. Ook is het tegenwoordig steeds vaker mogelijk om via social media kanalen, zoals Facebook en Twitter, bestellingen te delen met vrienden. Hierdoor zijn er steeds meer bedrijven die een Facebook klantenservice hebben, waarbij klanten hun vragen ook via dit social media kanaal kunnen stellen.

5. Draag zorg voor goede klantenservice

Dit is één van de punten die nog niet alle eigenaren van fysieke winkels beseffen. Het is voor klanten belangrijk dat ze ook buiten de reguliere openingstijden contact op kunnen opnemen met de klantenservice. Hierdoor kunnen hun vragen en problemen direct kenbaar gemaakt worden. Het is dan wel zaak dat de klant op korte termijn, en op een gepaste manier, geholpen wordt.
Het is ook mogelijk om een chatfunctie toe te voegen aan de webshop. Ook deze optie is voor klanten een laagdrempelige manier om contact op te nemen.
De extra service van een webwinkel zal uiteindelijk zorgen voor een hogere klanttevredenheid, mits alles goed is geïntegreerd.