Interview met Frank Scholten over Warehouse Management

Astecom heeft Also International (voorheen Alpha International), distributeur van computersupplies, ondersteund met het ontwikkelen van een nieuw Warehouse Management Systeem (WMS). Frank Scholten is medeoprichter, en medeaandeelhouder, van o.a. Alpha International en Scholten Awater. Samen met Dion Awater is Frank Scholten in 1993 gestart met Scholten Awater, na enkele jaren heeft hij nog 3 medeaandeelhouders aangetrokken. Samen zijn ze al meer dan 20 jaar bezig met de groei en het uitbouwen van hun activiteiten. Zijn medeaandeelhouders hebben zich altijd met de commerciële kant bezig gehouden, hijzelf is altijd verantwoordelijk geweest voor Finance, IT en logistiek.

‘In 1993 zijn we begonnen met de visie om middelgrote en grote organisaties in Nederland snel en efficiënt te voorzien van IT-hardware. Voor deze organisaties is het werk rondom IT vaak complex. Wij kunnen ze daarin volledig ontzorgen.’

Naast Scholten Awater vallen er nog drie bedrijven onder de holding. Deze bedrijven worden door directies aangestuurd. Twee partners van Frank Scholten sturen vanuit de holding de directies aan. Dit betekent dat hij zich al een paar jaar niet meer met de dagelijkse aansturing bemoeit, maar dat hij wel incidenteel betrokken is bij IT- of financiële projecten. Één van deze projecten is de ontwikkeling van een nieuw WMS, waar Astecom aan meegewerkt heeft.

Efficiënt, effectief en papierloos

‘De insteek was om een standaard parameter gestuurd Warehouse Management Systeem op te zetten, dat dynamisch en flexibel is zodat er ingespeeld kan worden op veranderingen in de markt. Hierin zijn we geslaagd. Daarnaast is het WMS op een dusdanige manier gebouwd zodat het aan ieder ERP kan worden gekoppeld. Het WMS is modern, inclusief bijvoorbeeld activity based costing, batchpicking en een ingebouwde transport module. Ook bevat het een nieuw effectief en efficiënt inslagproces. Papierloos, op basis van prioriteiten en door middel van SSCC-labels kunnen goederen veel sneller en efficiënter ingeboekt worden. Alles is stabiel en hufterproof opgezet waardoor het minder afhankelijk is van onze ICT afdeling. Omdat alles parameter gestuurd is kan het door het logistiek management zelf bestuurd worden.’

Het uitgangspunt hierbij was het eerder ontwikkelde WMS, aangevuld met een groot aantal wensen van gebruikers en een groot aantal technische wensen. Als eerste is er een ontwerp gemaakt van de totale functionaliteit en hieruit volgde al snel een database ontwerp. Onze werkwijze is dat we vanuit deze 2 zaken direct aan het ontwikkelen gaan. Het voordeel hierbij is dat je snel (deel)functionaliteiten kan laten zien (prototyping), het nadeel is dat je functionaliteit soms moet aanpassen door nieuwe inzichten. Frank Scholten zelf heeft zich met name met de functionaliteit en het testen bezig gehouden. Goed testen is zowel voor ontwikkelaars maar ook voor gebruikers lastig en wordt vaak onvoldoende gedaan. Met name systeemtesten met rollenbanen en onbemande kranen, zijn ingewikkeld. Door hier veel aandacht aan te schenken zijn we er in geslaagd de WMS-software probleemloos en zonder noemenswaardige vertraging op te kunnen opleveren.

‘De productiviteit is fors gestegen’

‘We hebben met z’n allen een super prestatie geleverd, mede ook met dank aan Kevin Kremers van de firma Astecom. Aan de bouw van het WMS hebben 3 ontwikkelaars, 1 analist en ikzelf als projectleider ongeveer 1 jaar gewerkt. Na de 1e oplevering zijn er nog een aantal onderdelen gebouwd en ook is het Warehouse Management Systeem op een ander ERP (SAP) aangesloten. In totaal heeft het project ongeveer 1,5 jaar geduurd.

Er maken ongeveer 70 medewerkers gebruik van het WMS. Het WMS is in het algemeen veel stabieler, flexibeler en efficiënter gemaakt. Een voorbeeld van efficiëntie is dat we een volledige automatische planning gemaakt hebben, die alle medewerkers en transportmiddelen aanstuurt, zonder tussenkomst van “de mens”.
Ons magazijn beslaat in totaal zo’n 15.000 M2 en we hebben een gemiddelde doorloop van 3 miljoen producten per maand. Op basis van prioriteiten worden zendingen automatisch in productie genomen, replenishment-opdrachten  gegeneerd en worden kraan- en rollerbanen volledig automatisch aangestuurd.
De productiviteit is hierdoor fors gestegen en de bedrijfsprocessen, voor met name het inslag en transport, kunnen nu sneller afgerond worden.
De service op de software is uitsteken en de werkwijze van Astecom past binnen onze organisatie.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Scholten Awater heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel staan. Als onderdeel hiervan hebben zij zich gecommitteerd aan de Klimaatcoalitie. Het streven is om in 2050 een volledig klimaat neutrale bedrijfsvoering te hebben. De prestaties op het gebied van duurzaamheid worden dan ook continu verbeterd. De waardering voor onze invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heeft zich al uitbetaald. Onlangs is Scholten Awater de winnaar geworden van de MVO Award 2016.

‘Ik ben trots op de groei van het bedrijf naar dé IT-hardware dienstverlener voor Nederland. Een financieel gezond bedrijf met meer dan 200 medewerkers en een groot distributiecentrum om klanten te voorzien van hardware en IT-diensten.’